domingo, 12 de febrero de 2012

Evaluarea la disciplina LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ
în cadrul examenului de bacalaureat – 2012
Proba E. a)

Introducere






CENTRUL NAłIONAL DE EVALUARE SI EXAMINARE
1
Evaluarea la disciplina LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ
în cadrul examenului de bacalaureat – 2012
Proba E. a)
Introducere
În conformitate cu prevederile Art. 2 din OMECTS nr. 5218/29.08.2011, examenul de
bacalaureat – 2012 se desfăsoară pe baza prevederilor Metodologiei de organizare si desfăsurare
a examenului de bacalaureat – 2011.
Programele pentru disciplinele examenului de bacalaureat valabile în sesiunile anului 2012
sunt cele aprobate prin OMECTS nr. 4800/2010 privind disciplinele si programele pentru examenul
de bacalaureat 2011, în conformitate cu ordinul ministrului educaŃiei, cercetării, tineretului si
sportului nr. 5218/29.08.2011.
Proba scrisă la limba si literatura română reprezintă o probă comună pentru candidaŃii proveniŃi
de la toate filierele, profilurile si specializările.
Structura probei scrise
1. Subiectul I are ca suport un text literar studiat/la prima vedere, aparŃinând genului liric, epic
sau dramatic. Itemii folosiŃi sunt semiobiectivi, de tip întrebare structurată.
2. Subiectul al II-lea presupune redactarea unui text de tip argumentativ, pornind de la ideile
sugerate de un text de tip aforistic/critic.
3. Subiectul al III-lea vizează aspecte de analiză tematică, structurală si stilistică a operelor
studiate ce aparŃin autorilor canonici/speciilor literare/tipurilor de texte menŃionate în
programa de examen si constă în elaborarea unui eseu structurat.
Această probă are durata de 180 de minute.
Subiectele din cadrul acestei probe nu vizează conŃinutul unui manual anume. Manualul scolar
reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de către profesori si elevi, în vederea
formării competenŃelor prevăzute de programa scolară.
CompetenŃe de evaluat
Prin susŃinerea probei la această disciplină, candidaŃii trebuie să facă dovada competenŃelor
formate atât în ciclul inferior, cât si în ciclul superior al liceului (clasele a IX-a – a XII-a), prin
raportare la conŃinuturile parcurse, în conformitate cu programa de examen:
1. Utilizarea corectă si adecvată a limbii române în diferite situaŃii de comunicare
1.2. Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare si a formelor exprimării scrise compatibile cu
situaŃia de comunicare în elaborarea unor texte diverse;
1.3. Identificarea particularităŃilor si a funcŃiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de
mesaje/texte;
1.4. Receptarea adecvată a sensului/sensurilor unui mesaj transmis prin diferite tipuri de mesaje
orale sau scrise;
1.5. Utilizarea adecvată a achiziŃiilor lingvistice în producerea si în receptarea diverselor texte orale
si scrise, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului;


 2. Utilizarea adecvată a strategiilor de comprehensiune si de interpretare, a modalităŃilor de analiză
tematică, structurală si stilistică în receptarea textelor literare si nonliterare
2.1. Identificarea temei si a modului de reflectare a acesteia în textele studiate sau în texte la prima
vedere;
2.2. Identificarea si analiza principalelor componente de structură, de compoziŃie si de limbaj
specifice textului narativ;
2.3. Identificarea si analiza principalelor componente de structură si de limbaj specifice textului
dramatic;
2.4. Identificarea si analiza elementelor de compoziŃie si de limbaj în textul poetic;
2.5. Compararea unor viziuni despre lume, despre condiŃia umană sau despre artă reflectate în
texte literare, nonliterare sau în alte arte;
2.6. Interpretarea textelor studiate sau la prima vedere prin prisma propriilor valori si a propriei
experienŃe de lectură;
3. Punerea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare
3.1. Identificarea si explicarea relaŃiilor dintre opere literare si contextul cultural în care au apărut
acestea;
3.2. Construirea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc, prin integrarea si
relaŃionarea cunostinŃelor asimilate;
4. Argumentarea în scris si oral a unor opinii în diverse situaŃii de comunicare
4.1. Identificarea structurilor argumentative în texte literare si nonliterare studiate sau la prima
vedere;
4.2. Argumentarea unui punct de vedere privind textele literare si nonliterare studiate sau la prima
vedere;
4.3. Compararea si evaluarea unor argumente diferite, pentru formularea unor judecăŃi proprii.
Precizări privind evaluarea probei scrise
Baremul de evaluare si de notare asigură un caracter unitar evaluării la nivel naŃional. Baremul
permite notarea oricărei modalităŃi de rezolvare corectă a cerinŃelor, dar stabileste numărul de
puncte alocate fiecărui item. Nu se acordă alte punctaje intermediare decât cele prevăzute explicit
în barem.
Pentru fiecare subiect se acordă 30 de puncte, la care se adaugă 10 puncte din oficiu

 Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ Model
Barem de evaluare si de notare 1
Examenul de bacalaureat 2012
Proba E. a)
Proba scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităŃi de rezolvare corectă a cerinŃelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă
fracŃiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărŃirea la 10 a punctajului total
acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea oricăror sinonime pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu:
nemiscarea – imobilitatea, dulce – blând) 2x1p= 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei în secvenŃa indicată (de exemplu: marchează elidarea unei vocale) 2 puncte
3. construirea oricărui enunŃ în care se foloseste corect o locuŃiune/expresie care conŃine substantivul lumina
2 puncte
4. precizarea corectă a tipului de perspectivă narativă (de exemplu: perspectivă subiectivă) 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte care aparŃin câmpului semantic indicat
2x2p= 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru notarea oricăror două motive literare prezente în text (de exemplu: asfinŃitul, amintirea)
2x2p= 4 puncte
7. prezentarea adecvată si nuanŃată a rolului interogaŃiilor retorice din textul dat 4p/ prezentare superficială 2p
4 puncte
8. − câte 1 punct pentru menŃionarea oricăror două trăsături ale genului epic, prezente în textul dat (de
exemplu: prezenŃa instanŃelor comunicării narative – narator, personaje; folosirea naraŃiunii ca mod de
expunere dominant, îmbinat cu monologul interior sau cu descrierea) 2x1p=2 puncte
− câte 1 punct pentru ilustrarea prin exemple din text a fiecărei trăsături menŃionate 2x1p=2 puncte
9. comentarea adecvată si nuanŃată a secvenŃei citate, în limita de spaŃiu indicată 4p/comentare parŃial
adecvată sau nerespectarea limitei de spaŃiu indicate 2p 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
− structura discursului de tip argumentativ:
− formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente:
ipoteza, enunŃarea si dezvoltarea argumentelor, concluzia 4p/formulare parŃial adecvată 2p 4 puncte
− utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie,
adverbe/locuŃiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităŃii evaluative, conjuncŃii/locuŃiuni
conjuncŃionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv,
final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4p/utilizare parŃial adecvată 2p 4 puncte
− conŃinutul argumentării:
− formularea ipotezei/a propriei opinii faŃă de problematica propusă [formulările de tipul Sunt/ nu sunt de
acord cu afirmaŃia.../Autorul are dreptate când afirmă că.../AfirmaŃia autorului este corectă... nu se
consideră ipoteză] 2 puncte
− câte 3 puncte pentru enunŃarea oricăror două argumente [pro si/sau contra] adecvate ipotezei
2x3p=6 puncte
− câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre argumentele enunŃate
2x3p=6 puncte
− formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
− respectarea normelor limbii literare si a limitei de spaŃiu indicate:
− registrul stilistic adecvat cerinŃei 1 punct
− respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli lexicale sau morfosintactice – 2p; 2 greseli – 1p; 3 sau mai
multe greseli – 0 p) 2 puncte
− respectarea normelor de ortografie si de punctuaŃie (0-1 greseli ortografice si de punctuaŃie – 2p; 2 greseli – 1p;
3 sau mai multe greseli – 0 p) 2 puncte
− respectarea limitei de spaŃiu indicate 1 punct
Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ
Model
Barem de evaluare si de notare 2
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
ConŃinut – 16 puncte
– evidenŃierea unei trăsături care face posibilă încadrarea operei pentru care a optat candidatul într-un curent
cultural/literar, într-o perioadă sau într-o orientare tematică 4 puncte
− susŃinerea unei opinii în concordanŃă cu cerinŃa 4p/încercare de susŃinere a opiniei sau schematism 2p
4 puncte
− prezentarea a două imagini/idei poetice din text, relevante pentru tema aleasă si viziunea despre lume
2x2p= 4 puncte
− câte 1 punct pentru ilustrarea oricăror patru elemente de compoziŃie si de limbaj ale textului poetic studiat
4x1p= 4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris 3 puncte
• 3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente: introducere,
cuprins si încheiere, în care construcŃia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică
• 2 puncte pentru text parŃial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcŃia
paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică
• 1 punct pentru text vag organizat, fără evidenŃierea trecerii de la o idee la alta
− abilităŃi de analiză si de argumentare 3 puncte
• 3 puncte pentru relaŃie adecvată idee-argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de
judecăŃi de valoare relevante
• 2 puncte pentru relaŃie parŃial adecvată idee-argument, utilizare de argumente insuficient de
convingătoare, formulare de judecăŃi parŃial relevante
• 1 punct pentru relaŃie idee-argument inexistentă, idei nerelevante, schematism
− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite pentru conŃinutul eseului, claritate a enunŃului, varietate a
lexicului, sintaxă adecvată – 2p/vocabular restrâns, monoton 1p) 2 puncte
− ortografia (0-1 erori – 2p/ 2 erori – 1p/ 3 sau mai multe erori – 0p) 2 puncte
− punctuaŃia (0-1 erori – 2p/ 2 erori – 1p/ 3 sau mai multe erori – 0p) 2 puncte
− asezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea 1 punct
− încadrarea în limitele de spaŃiu indicate 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte
(aproximativ două pagini) si să dezvolte subiectul propus.


 Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ Model
1
Examenul de bacalaureat 2012
Proba E. a)
Proba scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ
MODEL
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Se dă următorul text:
Când să fi fost ziua aceea care îmi vine în minte mereu? CâŃi ani să fi avut? Optsprezece?
Nouăsprezece? Era în orice caz într-o după-amiază de sfârsit de vară sau început de septembrie, sau
poate că nu era, dar astfel de zile au în ele nemiscarea unei zile de vară si lumina aceea a zilei de
toamnă care, de bogată ce e, opreste parcă si ea pe loc trecerea timpului. [...] dimineaŃa niciun nor, la
amiază soare dulce care nu te opreste în casă la umbră, după-masă cer mereu senin si pe seară
asfinŃitul lung, cu înrosirea cerului si aprinderea acoperisurilor... Am văzut asta de atâtea ori că mă
gândesc câteodată dacă aceste după-amiezi si asfinŃituri nu s-au îngrămădit de fapt în amintirea mea
într-una singură din pricina lucrurilor care s-au petrecut din întâmplare într-o astfel de zi? Ei si? Ce
importanŃă are dacă s-a întâmplat asa sau nu? De ce de pildă din atâtea dimineŃi câte am trăit aici si
mi-au bătut ani de zile în fereastră nu s-a ales niciuna pe care să n-o pot uita? [...]
Si cu toate acestea, adică cu toată această siguranŃă care începe să mă lege de trecut,
amintirea mea dă târcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafaŃă toată lumina
acelei după-amiezi. Fiindcă unele din gesturile mele de atunci le înŃeleg bine, dar altele îmi rămân
străine. Totusi erau ale mele. Îmi spun de pildă că eram vesel si că de aceea stând acolo, pe
acoperisul acelei biserici, cântam. [...]
Mă îndemnase tata să mă fac văpsitor, zicând că tabla plouă si ninge peste ea si dă repede
jos văpseaua, ai totdeauna de lucru. Si m-a trimis cu un mester pe acoperis. [...] În orice caz faptul de
a umbla sus pe acoperisurile caselor mi-a plăcut asa de mult că mi-am dat seama că asta e pentru
mine ceva de care n-o să mă las toată viaŃa. Să fi fost din pricină că în toŃi acei ani ai copilăriei mele
umblasem cu capul în jos si nu văzusem nimic? Si că deodată, pentru întâia oară, de voia mea,
ridicasem fruntea si văzusem?
(Marin Preda, Intrusul)
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinŃe, cu privire la text:
1. Numeste câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: nemiscarea, dulce. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvenŃa: n-o să mă las. 2 puncte
3. Construieste un enunŃ în care să folosesti o locuŃiune/expresie care să conŃină substantivul lumina.
2 puncte
4. Precizează tipul de perspectivă narativă din textul citat. 4 puncte
5. Transcrie două cuvinte din text care aparŃin câmpului semantic al timpului. 4 puncte
6. Notează două motive literare din textul dat. 4 puncte
7. Prezintă rolul interogaŃiilor retorice din textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic. 4 puncte
9. Comentează, în 60 -100 de cuvinte (sase – zece rânduri), următoarea secvenŃă din textul dat: Si cu
toate acestea, adică cu toată această siguranŃă care începe să mă lege de trecut, amintirea mea dă
târcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafaŃă toată lumina acelei după-amiezi.
4 puncte
Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ Model
2
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15–30 de rânduri) despre reusită, pornind
de la ideile sugerate de afirmaŃia lui Nicolae Titulescu:
ExperienŃa m-a învăŃat că numai sinceritatea si cunoasterea celorlalŃi permit în diplomaŃie culesul
unor succese nu efemere, ci permanente.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecŃi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea
mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conŃinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faŃă
de problematica pusă în discuŃie, enunŃarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente
adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecŃi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de
ortografie si de punctuaŃie) si limita de spaŃiu indicată. 6 puncte
AtenŃie! Formulările de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmaŃia.../Autorul are dreptate când afirmă
că.../AfirmaŃia autorului este corectă... nu se consideră ipoteză.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte (două–trei pagini), în care să prezinŃi o temă si
viziunea despre lume reflectate într-un text poetic studiat, aparŃinând unuia dintre autorii canonici
Mihai Eminescu, George Bacovia sau Nichita Stănescu.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
− evidenŃierea unei trăsături care face posibilă încadrarea textului poetic studiat într-un curent
cultural/literar, într-o perioadă sau într-o orientare tematică;
− susŃinerea unei opinii despre modul în care tema aleasă si viziunea despre lume se reflectă
într-un text poetic studiat;
− prezentarea a două imagini/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema aleasă si
viziunea despre lume;
− ilustrarea a patru elemente de compoziŃie si de limbaj ale textului poetic studiat (imaginar
poetic, titlu, incipit, relaŃii de opoziŃie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/
tropi, elemente de prozodie etc.).
Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul lucrării este la alegere.
Pentru conŃinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinŃă/reper);
pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte;
abilităŃi de analiză si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte;
ortografia – 2 puncte; punctuaŃia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct,
încadrarea în limita maximă de spaŃiu indicată – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de
cuvinte (aproximativ două pagini) si să dezvolte subiectul propus

No hay comentarios:

Publicar un comentario