Nunta traditionalã românescã este încãrcatã de traditii si obiceiuri pline de frumusete si simboluri menite sã aducã tinerei perechi bunãstare si prosperitate.
Nunta este consideratã o tainã ca si nasterea si moartea.
Dacã nasterea corespunde zorilor vietii si moartea amurgului, nunta este
lumina zilei, cea mai limpede pentru fiinta omeneascã, dar si cea mai
grea, deoarece omul în floarea vârstei participã constient la trecerea
celui mai important prag al existentei sale.
În satul românesc traditional nunta constituia un moment
important în cadrul comunitãtii. Cãsãtoria era un moment din ciclul
vietii care concentra un numãr mare de rituri de trecerem dintr-un
stadiu de viatã într-altul, rituri de purificare si altele menite sã
aducã fertilitatea în noul cuplu. Se cunosc multiple variante locale de traditii si obiceiuri de nuntã în Moldova, Transilvania, Maramure, Tinutul Pãdurenilor, dar elementele esentiale sunt aceleasi.
Traditiile de nunta se derulau pe
parcursul a patru, cinci zile, de joi pânã marti, iar ceremonialul se
desfãsura pe etape dedicate preparativelor anumitelor secvente
ritualice, culminând cu desfãsurarea nuntii propriu-zise, care era
concentratã în ziua de duminicã. Fiecare secventã a nuntii era exprimatã
prin strigãturi sau oratii specifice folclorului românesc.
Nuntile aveau loc în doi mari timpi: la Câslegile de
iarnã-imediat dupã sãrbãtori pânã la începutul Postului Pastelui si la
Câslegile de toamnã- pânã în primele zile ale Postului Crãciunului.
Aceste perioade erau considerate momente de rãgaz în viata satului. Tot
atunci, oamenii agoniseau în cãmarã destule bucate pentru a organiza
nunta.
Sâmbãta se organizau diferite pregãtiri în case diverse. Se succedau diferite traditii si obicieuri de nunta - la casa mirelui
se adunau prietenii de o vârstã ai mirilor. Dintre ei se alegeau
chemãtorii la nuntã, cei care mergeau prin sat cu o ploscã împodobitã
[pentru a invita neamurile si vecinii din partea ginerelui, nasului si
miresei la alai. În Transilvania, însotitorii mirelui se numeau
“vornici”, “gazdã” iar însotitoarele miresei se numeau “druste”, în
Oltenia acesti tineri se numeau “ coltunari” si “coltunãrese”. Acesti
tineri aveau obligatia sã pregãteascã mirele, respectiv mireasa pentru
nuntã, însotindu-i apoi pe tot parcursul evenimentului.
La viitorul sot se organiza o petrecere pentru gãtitul steagului ( Transilvania ) sau al bradului ( Oltenia, Moldova ),
la care participau bãieti si fete. Acestia împodobeau o lancie cu
nãframe ale fetelelor, basmale, panglici, ciucuri, clopotei si plante
vesnic verzi. Culorile predominante erau rosu care semnificau viata si
bucuria si verdele – viatalitatea. În sudul tãrii, exista printre traditiile de nunta - împodobirea bradului
se fãcea cu panglici, colaci si un clopotel. Bradul a reprezentat din
totdeauna simbolul demnitãtii si al tineretii. Steagul si bradul sunt
simboluri fundamentale ale nuntii ce vizeazã rolul fecundator al
elementului masculin într-un cuplu, ocrotitoarele întregului ceremonial
ce erau purtate în fruntea alaiului de o persoanã denumitã “stegarul”
sau “brãdasul”.
Drustele se adunau la casa miresei pentru petrecerea numitã “ la mãrgele”. Fetele pregãteau darurile care se ofereau nuntasilor (batiste, flori) acasã la mireasã.
|
La sfârsitul mesei, miresei i se scotea cununa si asistam la “legarea naframei”, semn cã fata intra în rândul nevestelor. Apoi se “juca mireasa” pe bani.
În dimineata zilei de luni se juca “rachiul rosu “ sau “cãmasa”
- proba virginitãtii fetei. O “ stolniceasã ” dea mirelui împreunã cu
câtiva nuntasi si alti stolnici porneau spre soacra micã pentru a-i duce
cãmasa. Pe drum ei fãcea larmã multã, chiuiau, lãutarii cântau, în mânã
având fie o sticlã cu rachiu rosu, semn cã fata a fost fecioarã fie, o
sticlã cu rachiu alb, spre rusinea pãrintilor fetei care erau supusi
oprobriului satului.
Tot în acestã zi, nuntasii erau chemati la “zamã acrã”
vestita ciorbã de potroace. Marti, nasii erau condusi la casa lor, iar
tinerii cãsãtoriti urmau sã se integreze în noua lor viatã.
Pe langa aceste traditii si obiceiuri de nunta
ritualice pur romanesti s-au strecurat in timp prin contactul cu
civilizatia occidentala alte obicieuri si traditii care s-au transformat
si modificat, pana la obiceiurile moderne care sunt un “must-have” al
zilelor noastre.
Odinioara lumanarile erau din ceara de albine si doar putin
mai mari decat cele obisnuite la biserica. La tara, darul de nunta nu
se facea in bani, ci in produse alimentare, obiecte pentru gospodarie
ori animale vii. Verighete nu existau, iar mireasa nu purta voal, ci
doar o cununita din flori naturale, nu neaparat albe. Asa-numitele
marturii, adica mici pungute cu bomboane, nu existau. Se practica insa
"indulcireaa” invitatilor cu dulceata de visine, cirese ori cu miere,
pentru ca mirii sa aiba o viata dulce. La masa se puneau doi colaci
ingemanati, pe care mirii ii rupeau pentru a afla care dintre ei va trai
mai mult. Initial, la nunta nu cantau tarafuri de lautari, ci doar cate
un muzicant cu fluierul, cimpoiul, vioara, cobza ori tambalul.
Va prezentam mai jos cateva dintre aceste traditii si obiceiuri de nunta imprumutate si felul in care au prins ele la poporul roman.
Aruncarea cu orez
Un obicei de nunta stãvechi este si
aruncarea orezului. Orezul simbolizeazã în multe culturi belsugul si
fertilitatea. Însã în trecut asupra mirilor se arunca nu numai cu orez
ci si cu smochine, monede, fructe uscate si bomboane.
Asezarea miresei la stanga mirelui
Pozitionarea miresei la stanga mirelui este o traditie de nunta
care se pare ca vine tot dinspre partea anglo-saxonilor, de pe vremea
cand mirele isi rapea iubita si apoi se lupta pentru a o pazi de cei
care doreau sa o recupereze. De aceea mana dreapta trebuie sa fie
libera, pentru putea manui sabia.
Buchetul miresei
Traditia buchetului de miresa isi are originile in Anglia
anilor 1500, vremuri in care oamenii …nu se spalau atat de des ca in
zilele noastre si ca sa mascheze cat de cat mirosul neplacut, miresele
purtau in brate un buchet de flori. Se spune totodata ca mirosul
puternic al florilor avea darul de a le proteja pe acestea de spiritele
rele.
Cavaleriisi domnisoarele de onoare
Acest obicei de nunta isi are originea in
vremea anglo-saxonilor. Cum, in trecut, mireasa era luata de acasa era
furata de catre mire, fara acceptul parintilor sau chiar al ei.,
cavalerii, prieteni apropiati ai mirelui, il ajutau pe acesta sa-si
apere pe aleasa inimii sale de incercarile familei de a o recupera si se
asigurau ca mirii vor ajunge la biserica. Mireasa era si ea ajutata de
domnite sau domnisoarele de onoare.
Ceva vechi, Ceva nou, Ceva imprumutat, Ceva albastru
Aceasta traditie de nunta isi are
radacinile in anglia secolului al XIX-lea ('Something old, Something
new, Something borrowed, Something blue'). Semnificatia acestora, in
cadrul nuntii, este urmatoarea:
Elementul „vechi” – semnifica legatura familiala a miresei
cu viata ei de dinainte de casatorie. De aceea, cel mai adesea „ceva
vechi” este o bijuterie de familie pe care mireasa o va purta in ziua
nuntii sale.
Elementul „nou” – caracterizeaza reusita si succesul de viata in viitor. De aceea, el este in general rochia de mireasa.
Elementul „imprumutat” – reprezinta norocul si fericirea
viitorilor miri. De aceea, de cele mai multe ori este un accesoriu deja
purtat de o alta mireasa in ziua casatoriei sale si care are o viata
fericita si o casatorie reusita.
Elementul „albastru” – reprezinta fidelitatea si puritatea
intr-un cuplu. De aceea, este adesea un element discret, o batista de
pilda, aleasa tot de mireasa.
Jartiera miresei
Jartiera miresei, simbol al puterilor samanice, este un obicei de nunta
ce isi are radacinile, se pare, in epoca paleolitica. In anumite
picturi rupestre intalnim dansatoare purtand jartiere. In vremurile
preistorice, jartiera pare sa fi fost investita cu puteri magice. De
asemenea, ea pare sa fi reprezentat un rang social inalt in vechiul cult
al vrajitoarelor, apoi miturile au transformat-o in amuleta magica, in
toate legendele si basmele in care aceasta apare. De asemenea, exista
voci care spun ca ar exista o legatura veche cu Ordinul Jartierei.
Ordinul Jartierei, care este cel mai important ordin de
cavalerie britanica si unul dintre cele mai prestigioase din lume,
fiind considerat drept recompensa cea mai inalta pentru fidelitate si
merit militar. Acest ordin se pare ca s-ar fi inspirat dintr-un incident
care ar fi avut loc in secolul al paisprezecelea, in timp ce regele
Angliei, Edward III dansa cu Contesa de Salisbury : se spune ca jartiera
contesei ar fi cazut pe podea, iar regele ar fi ridicat-o si si-ar fi
pus-o pe picior. Jartiera era o panglica albastru deschis, brodata cu
trandafiri auriti si marginita de brauri din aur pur. In acest ordin, ea
este purtata de femei pe bratul stang, iar de barbati desupra
genunchiului stang.
In fine, jartiera simbolizeaza misterul si
Virginitatea. La evrei, se spune ca jartiera miresei trebuie sa fie
albastra sau alba, caci acestea sunt culorile care simbolizeaza
dragostea, fidelitatea si puritatea. Viitoarea mireasa este deci
incurajata sa poarte o jartiera alba sau albastra.
In zilele noastre, traditia spune ca mirele trebuie
sa-i scoata miresei jartiera de pe picior, prin gesturi care pot starni
rasul invitatilor, dupa care, printr-un gest simlar aruncatului
buchetului miresei, mirele va arunca jartiera catre grupul de tineri
necasatoriti. Se spune ca cel care o va prinde, va fi urmatorul la
insuratoare.
Luna de miere
Preluata din vremea cavalerilor, cand mirii isi rapeau cu
forta iubitele, luna de miere reprezenta perioada petrecuta de mire
impreuna cu mireasa sa, timp in care fetele erau tinute departe de casa,
in speranta ca si ele se vor indragosti de ei si hranite cu o bautura
pe baza de miere, menita sa le ameteasca si sa le impiedice sa fuga.
Astfel a inceput sa se formeze notiunea de `luna` petrecuta de cei doi
singuri si izolati de restul lumii.
Marturii
Marturiile provin din traditia italiana si se mai numesc
si bomboniere. Ele reprezinta cadouri ale mirilor catre invitati.
Nuntasii vor lua acasa aceste marturii. De regula marturiile contin 5
bombonele invelite in martipan sau zahar caramelizat, simbolizand
sanatatea, fericirea, fertilitatea, viata lunga si belsugul.
Obiceiul sãrutului
Un obicei strãvechi al nuntii este cel al sãrutului.
dateazã din Evul Mediu, însã la acea vreme avea o cu totul altã
semnificatie: el era “pecetea” încheierii unui acord. Chiar si în Roma
anticã se pare cã se folosea în acest scop. Mai târziu obiceiul s-a
transmis cu aceeasi semnificatie si la nunti, când la sfârsitul
ceremoniei mirii se sãrutã pecetluind jurãmintele fãcute.
Toastul la nunta
Originea obiceiului de a toasta la nuntã dateazã din
secolul al saisprezecelea. La aceea vreme se punea o bucãticã de pâine
într-un pahar de vin care era dat din mânã oaspetilor pentru a putea ca
fiecare sã bea o gurã de vin. Cel care sorbea ultima picãturã primea si
onoarea de a mânca pâinea si de a rosti câteva cuvinte în cinstea
gazdei.
Astãzi, traditia s-a pãstrat sub forma paharelor de
sampanie, primul toast fiind tinut de cavalerul de onoare. Se
obisnuieste ca invitatii sã se ridice, în timp ce mirii pentru care se
tine toastul, stau jos. Ei se ridicã la sfârsitul toastului si rãspund
prin câteva cuvinte de multumire.
Trecerea pragului
Din timpuri strãvechi exista obiceiul ca mireasa sã intre
pentru prima oarã în casa cea nouã pe usa principalã. Dacã se împiedica
sau punea piciorul stâng pe prag se credea cã va fi ghinionistã sau
urmarita de spiritele rele ascunse sub pragul casei. De aici obiceiul ca
mirele sã o trecã el însusi peste prag, pentru a se asigura cã totul
va fi bine.
Valsul miresei
Este unul dintre cele mai asteptate momente ale nuntii.
Obiceiul dateaza din vremea balurilor regale, unde gazdele erau cele
care deschideau seara cu un dans. Mirii au onoarea primului dans, care
poate fi un vals, sau orice alta melodie pe care acestia o considera
reprezentativa.
Verighetele Schimbul de verighete in ziua nuntii si purtarea
verighetelor tot restul vietii reprezinta obiceiuri care par a-si avea
originile in Egiptul antic. O veche traditie egipteana spune ca prin
degetul inelar stang trece „Vena Amoris”, adica Vena Iubirii care duce
direct la inima.
O alta traditie spune ca obieceiul este mult mai
recent, el datand din secolul al XVII-lea cand, cu ocazia unei nunti
crestine, preotul care oficia casatoria, dupa ce a atins rand pe rand
primele trei degete, cel mare, aratatorul si mijlociul (in numele
Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh), a ajuns la al patrulea, la
inelar, pe care l-a desemnat drept degetul care sa poarte insemnul
casatoriei, verigheta.
Verigheta este in mod traditional din aur, simbol al
puritatii si al prosperitatii in acelasi timp.
In cazul miresei, verigheta ar trebui sa inlocuiasca inelul de
logodna o data cu savarsirea casatoriei sau, dupa alte obiceiuri,
mireasa le poate purta dupa nunta pe amandoua.
Voalul miresei
Desi in prezent voalul are mai mult un rol estetic, aducand
o nota de mister si eleganta miresei, traditia spune ca rolul voalului
era de a acoperi fata miresei. in perioada in care casatoriile erau
aranjate, menirea sa era sa acopere fata viitoarei sotii, pana cand
cununia era incheiata, si deci era prea tarziu pentru mire sa se mai
razgandeasca si sa refuze casatoria.
|
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario