Relatia realitate - fictiune in opera literara
Opera literă este o creaţie / un text în care autorul creează un univers propriu, pornind de la elementele ale realităţii, pe care le combină potrivit propriei viziuni despre lume, sentimentelor şi imaginaţiei sale.
Relaţia realitate - ficţiune în opera literară
Universul realităţii - AUTORUL :
- observă, selectează datele realităţii
- proiectează asupra lor propria concepţie despre lume, sensibilitate, imaginaţie;
- transfigurează artistic realitatea.
=> astfel rezultă: Universul operei.
Autorul - Persoane se proiectează în Narator - Personaje.
Opera literară instituie o relaţie de comunicare specifică între autor şi cititor.
Persoane reale - aparţin planului realităţii:
Autor - persoana reală care imaginează şi scrie un text literar.
Cititor - persoană real căreia îi este destinat textul literar, pe care îl cunoaşte prin actul lecturii.
Figuri lingvistice, semne literare - aparţin planului ficţiunii / universului operei literare:
Narator - vocea delegată de autor pentru a povesti anumite întâmplări; semn literar, proiecţie ficţională a emiţătorului mesajului.
Personaj - participă la acţiunile narate. Un semn literar compus cu ajutorul procedeelor convenţionale care se traduc în indicii textuali.
Uneori,
în construirea personajului, autorul foloseşte ca model de inspiraţie o
persoană reală; între cele două nu se poate pune semnul egalităţii
deoarece personajul este o construcţie imaginară şi nu există decât în
lumea ficţiunii, în textul literar.
Dacă autorul vrea să dea
personajului său iluzia unei persoane reale, el este construit /
caracterizat prin anume procedee: cadrul unde se proiectează; rolul în
acţiune; o constată de comportament; o identitate, adesea dotată cu o
onomastică sugestivă; un trecut; o situaţie socială, o meserie; un
aspect fizic (statură, chip, vestimentaţie) cu referinţă la codurile
culturale; un punct de vedere; o voce, un stil, particulartăţi de
limbaj; un obiect asociat, concretizând o însuşire morală; un caracter, o
psihologie fixă sau evolutivă.
- perspectiva narativă/ viziunea (narator omniscient, personaj narator, narator "martor"); naraţinea la persoana I şi a III-a.
Exemplifica trasaturile romanului modern,prin referire la o opera literara studiata
Exemplifica trasaturile romanului modern,prin referire la o opera literara studiata:
Enigma Otiliei
de G.Calinescu
Enigma Otiliei
de G.Calinescu
Romanul „Enigma Otiliei” este construit la granita dintre clasic
si modern.Este publicat in 1938,unde apare la sfarsitul peroadei
intrbelice.Opera literara ‚Enigma Otiliei’ de G.Calinescu este un roman
realist cu elemente moderniste,apartinand prozei interbelice.De
asemenea este roman balzacian,social si citadin.”Enigma Otiliei” este
roman prin amploarea actiunii,desfasurate pe ami multe planuri,cu
conflict complex,la care participa numeroase peronaje.Este roman
realist prin;tema,structura(inchisa0,specificul secventelor
descriptive,realizarea personajelor,dar depaseste modelul realismului
clasic,al balzacianismului ,prin spiritul critic si polemic ,prin
elemente ale modernitatii.
Prin tema romanul este balzacian si citadin.Caracterul citadin este aspectul al modernismului lovinescian.Este romanul al unei familii si istoria unei mosteniri,,aici romanul este realist-balzacian prin motivul mostenirii si al paternitatii.Romanul,alcatuit din douazeci de capitole,este construit pe mai multe planuri narative,care urmaresc destinul unor personaje,prin acumularea detaliilor;destinul Otiliei,al lui Felix ,al membrilor clanului Tulea ,al lui Stanica s.a.Un plan urmareste lupta dusa de clanul Tulea pentru obtinerea mostenirii lui Costache Giurgiuveanu si inlaturarea Otiliei Marculescu.Al doilea plan prezinta destinul tanarului Felix Sima care,ramas orfan,vine la Bucuresti pentru a studia medicina,locuieste la tutorele lui si traieste iubirea adoloscentina pentru Otilia.Autorul acorda interes si planurilor secundare,pentru sustinerea imiaginii ample a societatii citadine.
Actiunea romanului incepe cu venirea tanarului Felix,orfan,absolvent al Liceului Internat din Iasi,la Bucuresti, in casa unchiului si tutorelui sau legal,pentru a urma Facultatea de Medicina.Costache este un rentier avar,care o creste in casa lui pe Otilia,fiica sa vitrega,cu intentia de a o infia.Aglae o considera un pericol pentru mostenirea fratelui ei.Expozitiunea este realizata in metoda realist-bazalciana;situarea exacta a actiunii in timp si spatiu,veridicitatea sustinuta prin detaliile topografice,decrierea strazii in maniera relista,finetea observatiei si notarea detaliului semnificativ.Patruns in locuinta,felix il recunoaste pe unchiul sau,pe verisoara Otilia.Replicile Aglaei anticipeaza conflictul succesoral,iar atitudinea protectoare a Otiliei motiveaza atasamentul lui Felix.
Intriga se dezvolta pe doua planuri care se intrepatrund: I.istoria mostenirii lui Costache Giurgiuvescu si II.destinul tanarului Felix Sima. I.:Competitia pentru mostenirea batrunului avar este un prilej pentru observarea efectelor,in plan moral,al obsesiei banului.Batranul avar ,nutreste iluzia longevitatii si nu pune in practica nici un plan pentru viitorul Otiliei,pentru nu a cheltui,iar clanul Tulea urmareste succesiunea totala a averii lui.Initial intr-un plan secundar,Stanica Ratiu urmareste sa parvina ,vizeaza averea clanului Tulea,dar smulge banii lui mos Costache.Aici personajul sustine intriga romanului,pana la rezolvarea in deznodamat:Olimpia e parasita de Stanica,Aurica nu-si poate face o SITUATIE,Felix o pierde pe Otilia. II.:Planul formarii tanarului Felix,urmareste experientele traite de acesta in casa unchiului sau,in special iubirea pentru Otilia.Ea il iubeste pe Felix,dar dupa moartea lui mos Costache ii lasa tanarului libertatea de a-si implini visul si se casatoreste cu Pascalopol,barbat matur,care ii poate oferi intelegerea si protectia.
Conflictul romanului se bazeaza pe relatiile dintre doua familii inrudite,care sugereaza universul social prin tipurile umane realizate.Istoria unei mosteniri include doua conflicte succesorale:primul este iscat in jurul averii lui mos Costache,al doilea destram familia Tulea.Conflictul erotic priveste rivalitatea adolescentului Felix si a maturului Pascalopol pentru mana Otiliei.
Prin tema romanul este balzacian si citadin.Caracterul citadin este aspectul al modernismului lovinescian.Este romanul al unei familii si istoria unei mosteniri,,aici romanul este realist-balzacian prin motivul mostenirii si al paternitatii.Romanul,alcatuit din douazeci de capitole,este construit pe mai multe planuri narative,care urmaresc destinul unor personaje,prin acumularea detaliilor;destinul Otiliei,al lui Felix ,al membrilor clanului Tulea ,al lui Stanica s.a.Un plan urmareste lupta dusa de clanul Tulea pentru obtinerea mostenirii lui Costache Giurgiuveanu si inlaturarea Otiliei Marculescu.Al doilea plan prezinta destinul tanarului Felix Sima care,ramas orfan,vine la Bucuresti pentru a studia medicina,locuieste la tutorele lui si traieste iubirea adoloscentina pentru Otilia.Autorul acorda interes si planurilor secundare,pentru sustinerea imiaginii ample a societatii citadine.
Actiunea romanului incepe cu venirea tanarului Felix,orfan,absolvent al Liceului Internat din Iasi,la Bucuresti, in casa unchiului si tutorelui sau legal,pentru a urma Facultatea de Medicina.Costache este un rentier avar,care o creste in casa lui pe Otilia,fiica sa vitrega,cu intentia de a o infia.Aglae o considera un pericol pentru mostenirea fratelui ei.Expozitiunea este realizata in metoda realist-bazalciana;situarea exacta a actiunii in timp si spatiu,veridicitatea sustinuta prin detaliile topografice,decrierea strazii in maniera relista,finetea observatiei si notarea detaliului semnificativ.Patruns in locuinta,felix il recunoaste pe unchiul sau,pe verisoara Otilia.Replicile Aglaei anticipeaza conflictul succesoral,iar atitudinea protectoare a Otiliei motiveaza atasamentul lui Felix.
Intriga se dezvolta pe doua planuri care se intrepatrund: I.istoria mostenirii lui Costache Giurgiuvescu si II.destinul tanarului Felix Sima. I.:Competitia pentru mostenirea batrunului avar este un prilej pentru observarea efectelor,in plan moral,al obsesiei banului.Batranul avar ,nutreste iluzia longevitatii si nu pune in practica nici un plan pentru viitorul Otiliei,pentru nu a cheltui,iar clanul Tulea urmareste succesiunea totala a averii lui.Initial intr-un plan secundar,Stanica Ratiu urmareste sa parvina ,vizeaza averea clanului Tulea,dar smulge banii lui mos Costache.Aici personajul sustine intriga romanului,pana la rezolvarea in deznodamat:Olimpia e parasita de Stanica,Aurica nu-si poate face o SITUATIE,Felix o pierde pe Otilia. II.:Planul formarii tanarului Felix,urmareste experientele traite de acesta in casa unchiului sau,in special iubirea pentru Otilia.Ea il iubeste pe Felix,dar dupa moartea lui mos Costache ii lasa tanarului libertatea de a-si implini visul si se casatoreste cu Pascalopol,barbat matur,care ii poate oferi intelegerea si protectia.
Conflictul romanului se bazeaza pe relatiile dintre doua familii inrudite,care sugereaza universul social prin tipurile umane realizate.Istoria unei mosteniri include doua conflicte succesorale:primul este iscat in jurul averii lui mos Costache,al doilea destram familia Tulea.Conflictul erotic priveste rivalitatea adolescentului Felix si a maturului Pascalopol pentru mana Otiliei.
Modernismul. Lucian Blaga. Opera poetică
Ca şi la Eminescu, în lirica lui Blaga există un plan filozofic
secundar. Creaţia sa este un spaţiu al experienţelor esenţiale.
Poet şi filozof, Lucian Blaga transpune în lirică cele două concepte filozofice originale: cunoaşterea luciferică şi cunoaşterea paradisiacă. Cunoaşterea paradisiacă, de
tip logic, raţional, se revarsă asupra obiectului cunoaşterii şi nu-1
depăşeşte, vrând să lumineze misterul pe care astfel să-1 reducă. Cunoaşterea luciferică nu
are drept scop lămurirea misterului, ci sporirea lui. Prima numeşte
doar lucrurile, spre a le cunoaşte. A doua problematizează, producând
în interiorul obiectului o criză, care-1 descompune în ceea ce se
arată şi ceea ce se ascunde. Marele Anonim instituie cenzura transcendentă care limitează cunoaşterea umană. Opţiunea filozofului merge în sensul cunoaşterii luciferice, cu apologia intelectului extatic. Poetul susţine aceeaşi cale în arta poetică Bu nu strivesc corola de minuni a lumii. „Obiectul
cunoaşterii luciferice este totdeauna «un mister» care de o parte se
arată prin semnele sale şi pe de altă parte se ascunde după semnele
sale. [...] Cunoaşterea luciferică provoacă o criză în obiect, «criză» în sensul unei despicări care răpeşte obiectului echilibrul lăuntric."1
Trăind în „orizontul misterului", omul doreşte să lămurească tainele
universului, ceea ce se realizează prin revelaţie. Creaţia apare ca o
posibilitate de revelare a misterului, iar forma ei superioară este
mitul. Poetul va integra structura mitului în procesul de creaţie. Se
cunoaşte preferinţa lui Blaga pentru valorificarea substratului mitic
autohton. Poezia posedă ceva din forţa cuvântului creator, prin
emanarea energiilor cosmice, originare, poetul fiind capabil de
revelaţie, în contact cu ilimitatul şi absolutul.
Etape ale creaţiei şi particularităţi artistice
în evoluţia liricii lui Lucian Blaga, succesiunea ipostazelor eului reflectă raportul dintre sine şi lume (eul stihial, eul problematic, alienarea, tăgăduitoare, eul reconciliant), se asociază cu o anumită geografie simbolică şi se transpune în limbajul aplecat asupra tainelor lumii.
a. începutul poetic stă sub semnul expresionismului mitic şi spiritualist. „De
cate ori un lucru e astfel redat, încât puterea, tensiunea sa
interioară îl întrece, îl transcedentează, trădând relaţiuni cu
cosmicul, cu absolutul, cu ilimitatul, avem de-a face cu un produs
artistic expresionist (Lucian Blaga, Filosofia stilului).
Blaga mărturiseşte că vine către expresionism din direcţia unui „tradiţionalism metafizic autohton". El
respinge caricaturalul şi grotescul cultivat de expresioniştii
germani, manifestându-se euforic şi extatic. Imaginea existenţei şi a
lumii este inclusă de o unitate cosmică. Exacerbarea eului, isteria
vitalistă, elanul dionisiac, caracterul vizionar, cultivarea mitului
primitivităţii sunt trăsăturile poeziei din etapa expresionistă. Iubirea
este un mod de comunicare cu universul. în volumele Poemele luminii (1919) şi Paşii profetului (1921),
jocul descătuşează sufletul cuprins de elanuri titanice, dar ultimul
volum prevesteşte o schimbare de atitudine, predominarea
reflexivităţii.
„Poemele luminii conţin in nuce toate
elementele programului expresionist: sentimentul absolutului, isteria
vitalistă, exacerbarea nietzscheeanâ a eului creator, retrăirea
autentică a fondului mitic primitiv, interiorizarea şi spiritualizarea
peisajului, tensiunea vizionară maximă etc. [...] Dinamismul
discursului liric este dat în primul rând de imperativul categoric al manifestării eului poetic: un eu stihial, dictatorial, care comandă totul şi se impune ca factor decisiv în raportul interrelaţional stabilit cu cosmosul întreg"(Marin Mincu, Introducere în poezia lui Lucian Blaga)
b. începând cu volumul în marea trecere (1924) şi continuând cu Laudă somnului (1929), „ruptura ontologică" dintre
eul liric şi univers se precizează. Vitalismul este înlocuit prin
întrebările tulburătoare asupra sensurilor existenţei. Poezia tinde
către inferioritate pura, fără imagine.
Blaga devine poetul „tristeţii metafizice", provocată de dispariţia timpului paradisiac. Spaima de neant, de nimicul, marele, sentimentul pierderii divinului afirmă „ipostaza interogativă a euluf, suferinţa „provocată de pierderea contactului imediat cu universuf (Ion Pop).
Somnul face posibilă ieşirea din timp, fiind legat de ideea
increatului, considerat a fi perfect pentru că nu stă sub semnul
trecerii spre moarte.
c. Volumele La cumpăna apelor (1933) şi La curţile dorului (1938)
marchează o mai accentuată inspiraţie folclorică. Misterul e
însufleţit de regresiunea în arhaic. Ipostaza alienării tăgăduitoare a
eului, particularităţile tematice şi stilistice îndreaptă poezia spre blagianism.
d. „Schimbarea zodiei" se produce o dată cu volumul Nebănuitele trepte (1943)
şi se manifestă plenar în postume. După etapa negaţiei ontologice,
volumul aduce reconcilierea cu sine, prin forţa inefabilă a cântecului.
Expresivitatea poeziei lui Lucian Blaga se realizează prin:
- capacitatea de plasticizare a ideilor: „unul din cei mai originali creatori de imagini ai literaturii noastre" (E. Lovinescu);
- poeziile se construiesc în jurul unei imagini realizate prin comparaţia elementului abstract cu un aspect al lumii materiale;
- poeziile urmăresc o structură stereotipă (în prima etapă de
creaţie), având trei secvenţe: planul existenţei, al interogaţiei
retorice/ al comparaţiei ample, al concluziei;
- cultivarea cu predilecţie a metaforei revelatorii, care caută să reveleze un mister esenţial pentru însuşi conţinutul faptului; metafora plasticizantă dă concreteţe faptului;
- enumerarea prin şi;
- resemantizarea cuvintelor, care sunt aduse într-un câmp al transcendenţei; prezenţa cuvintelor cu „sarcină magică" şi cu „sarcină mitică";
- cultivarea versului liber.
Elemente moderniste:
- viziunea asupra lumii (subiectivismul);
- intelectualizarea emoţiei;
- influenţele expresioniste;
- orfismul (lumea-cântare, trăirearcântec);
- imagismul puternic;
- metaforismul;
- structura poeziei/ tehnica poetică: „o amplă comparaţie, cu un termen concret, de puternic imagism, şi un termen spiritual de transparentă înţelegere" (Pompiliu Constantinescu, Poezia d-lui Lucian Blaga)
- înnoiri prozodice: cultivarea versului liber (cu metrica
variabilă), al cărui ritm interior redă fluxul ideilor şi frenezia
trăirii poetice.
Modernismul • Lucian Blaga
Conceptul operaţional
Arta poetică (arspoetica)
Operă literară în versuri în care autorul îşi exprimă crezul liric/ propriile convingeri despre arta literară şi despre aspectele esenţiale ale acesteia.
Autorul îşi exprimă în mod direct concepţia despre poezie (principiile de creaţie: elemente de laborator poetic, surse de inspiraţie, teme, modalităţi de creaţie şi de expresie; rolul social al poeziei) şi despre rolul poetului (relaţia poet - creaţie/ inspiraţie; raportul poetului cu lumea sau cu divinitatea; rolul său social).
Spre deosebire de poetică (un text teoretic în proză), arta poetica este o operă literară în versuri, un program (manifest) literar realizat cu mijloace poetice. Prima utilizare a termenilor, în lumea antică, este datorată teoreticianului Aristotel, în lucrarea Poetica, respectiv lui Horaţiu, primul poet care a reflectat asupra propriei arte într-o operă literară, Epistola către Pisoni, numită şi Arta poetică (Ars poetica). Acest tip de reflecţie nu a încetat niciodată şi a marcat, prin diferitele aspecte relevate, evoluţia concepţiei despre poezie în literatura universală.
Spre deosebire de Arta poetică a lui Boileau, în care sunt expuse principiile clasicismului (respectarea regulilor, raţiunii şi clarităţii stilului), Arta poetică a lui Verlaine redă principiile simbolismului (anularea vechilor rigori formale, pledoaria pentru muzica interioară şi vagul sentimentelor), curent literar modernist.
La nivel ideatic, artele poetice se axează asupra a doi termeni: poezia şi poetul. în funcţie de termenul care deţine rolul determinant, ne aflăm în faţa unei arte poetice clasice (cum este poezia?) sau moderne (care este relaţia poetului cu lumea şi cu opera sa?).
Relaţia divinitate - poet - operă constituie un factor de diferenţiere între poezia românească de secol XIX- şi poezia modernă, a secolului al XX-lea. Dacă pentru un poet ca O. Goga, actul de creaţie poetică era mediat de divinitate, iar harul poetic/ inspiraţia era de origine divină, pentru Al. Macedonski, artele poetice moderne reflectă ideea filozofică a morţii lui Dumnezeu, proclamată de Nietzsche. Pentru Tudor Arghezi, poezia înseamnă „cuvinte potrivite" de un artizan al cuvântului, care contopeşte „slova de foc" (inspiraţia) şi „slova făurită" (meşteşugul). Lucian Blaga plasează eul creator în centrul universului ale cărui mistere le protejează prin transfigurare artistică, iar creaţia poetică este o cale de cunoaştere (luciferică).
Conceptul operaţional
Arta poetică (arspoetica)
Operă literară în versuri în care autorul îşi exprimă crezul liric/ propriile convingeri despre arta literară şi despre aspectele esenţiale ale acesteia.
Autorul îşi exprimă în mod direct concepţia despre poezie (principiile de creaţie: elemente de laborator poetic, surse de inspiraţie, teme, modalităţi de creaţie şi de expresie; rolul social al poeziei) şi despre rolul poetului (relaţia poet - creaţie/ inspiraţie; raportul poetului cu lumea sau cu divinitatea; rolul său social).
Spre deosebire de poetică (un text teoretic în proză), arta poetica este o operă literară în versuri, un program (manifest) literar realizat cu mijloace poetice. Prima utilizare a termenilor, în lumea antică, este datorată teoreticianului Aristotel, în lucrarea Poetica, respectiv lui Horaţiu, primul poet care a reflectat asupra propriei arte într-o operă literară, Epistola către Pisoni, numită şi Arta poetică (Ars poetica). Acest tip de reflecţie nu a încetat niciodată şi a marcat, prin diferitele aspecte relevate, evoluţia concepţiei despre poezie în literatura universală.
Spre deosebire de Arta poetică a lui Boileau, în care sunt expuse principiile clasicismului (respectarea regulilor, raţiunii şi clarităţii stilului), Arta poetică a lui Verlaine redă principiile simbolismului (anularea vechilor rigori formale, pledoaria pentru muzica interioară şi vagul sentimentelor), curent literar modernist.
La nivel ideatic, artele poetice se axează asupra a doi termeni: poezia şi poetul. în funcţie de termenul care deţine rolul determinant, ne aflăm în faţa unei arte poetice clasice (cum este poezia?) sau moderne (care este relaţia poetului cu lumea şi cu opera sa?).
Relaţia divinitate - poet - operă constituie un factor de diferenţiere între poezia românească de secol XIX- şi poezia modernă, a secolului al XX-lea. Dacă pentru un poet ca O. Goga, actul de creaţie poetică era mediat de divinitate, iar harul poetic/ inspiraţia era de origine divină, pentru Al. Macedonski, artele poetice moderne reflectă ideea filozofică a morţii lui Dumnezeu, proclamată de Nietzsche. Pentru Tudor Arghezi, poezia înseamnă „cuvinte potrivite" de un artizan al cuvântului, care contopeşte „slova de foc" (inspiraţia) şi „slova făurită" (meşteşugul). Lucian Blaga plasează eul creator în centrul universului ale cărui mistere le protejează prin transfigurare artistică, iar creaţia poetică este o cale de cunoaştere (luciferică).
No hay comentarios:
Publicar un comentario