martes, 30 de julio de 2013

Numele orasului Faurei vine de la Faur

Numele orasului Faurei vine de la Faur

Numele orasului Faurei vine de la Faur
Numele orasului FAUREI, care ar proveni de la FAUR, primul tarlas care s-a stabilit cu turma in acest loc, lucru petrecut, conform traditiei, prin 1845-1846.
Invatatorul Vlad Tanase, in Monografie localitatii, consemneaza: „Satul Faurei s-a format astfel: de pe la anul 1680 au inceput a veni din Ardeal pastori cu turmele de oi, inspre campiile si baltile Dunarii. Pe unde au gasit cate-o garluta (apa) si-au facut salas si au poposit locului, ocupandu-se cu pastoria. Asa, cel dintai cioban care s-a asezat pe locul unde este situat satul Faurei a purtat numele de Faur; de aici si satul si-a luat numele de Faurei”.
Istoria acestei localitati este strans legata de cea a cailor ferate romane si incepe la 13 septembrie 1872, cand s-a dat in folosinta linia Buzau – Galati si s-a infiintat statia C.F.R. Faurei. Vechiul sat Faurei a disparut dupa 1839, locuitorii sai mutandu-se din cauza deselor inundatii pe vatra actualului sat, in locul unde viroaga Faurei se uneste cu Buzoelul Sec, intemeind asezarea Faurei Noi.
In jurul statiei au aparut cateva locuinte ale personalului garii, dar si ale unor negustori, care intrezarisera posibilitatea unui vad comercial in crestere. In 1890, localitatea a capatat statutul de catun sub denumirea Gara Faurei, apartinand pana in 1925 pe rand comunelor Nisipuri, judetul Rm.Sarat, si Surdila-Greci, plasa Vadeni. Din cauza inundatiilor, cei mai multi locuitori din Nisipuri s-au mutat in 1945, intemeind noul sat Horia. Toponimicul Nisipuri indica natura terenului apartinand localitatii respective sau aflat in apropierea ei, explicand insasi stramutarea vetrei.
„Catuna Gara Faurei” s-a dezvoltat continuu, devenind centru de comuna cu denumirea Ion I.C.Bratianu prin Inaltul Decret Regal 4249/31.12.1924. La 1 ianuarie 1926, prin Legea de Unificare Administrativa, s-a fixat ca hotar intre judetul Braila si Rm. Sarat apa raului Buzau. Din 1948, numele de Ion I.C.Bratianu, dat de liberali, este inlocuit de comunisti cu Filimon Sarbu, localitatea devenind in 1950 centrul raionului administrativ cu acelasi nume, pendinte de regiunea Galati.
Comuna si raionul au purtat numele de Filimon Sarbu pana in 1952, cand s-a revenit la vechea denumire de Faurei. Fiind declarat oras in 1969, Faurei devine astfel prima localitate urbana din judet dupa municipiul Braila.
Nascuta ca gara C.F.R., localitatea a devenit intre timp unul dintre cele mai importante noduri de cale ferata din tara datorita densitatii retelei feroviare si a numarului de directii – cu intrari si iesiri in cinci directii: Faurei – Urziceni, Faurei –Buzau, Faurei –Braila, Faurei –Fetesti si Faurei –Tecuci.
Prin Faurei trec doua magistrale: Bucuresti – Urziceni – Galati si Bucuresti – Urziceni – Tecuci – Iasi – Ungheni, aici fiintand si o „Baza de incercari feroviare”, cu o lungime de 13.709 m, unica in estul Europei.
Transporturile pe calea ferata – afirma Ilie Caraman, in lucrarea „Faurei, important nod de cale ferata. 1872-1998”  – au continuat pe acelea cu carele ori diligenta. „Pe acest loc fusese si mai inainte o importanta incrucisare de drumuri, unde se afla una dintre principalele statii se posta, ramasa in amintire pana tarziu sub denumirea de Posta veche Faurei”.

No hay comentarios:

Publicar un comentario