domingo, 27 de octubre de 2013

romii



Manual privind integrarea

pentru factorii de decizie politică și practicieni

Manual privind integrarea | Ediția a treia

Direc

ț

ia Generală

Justiție, Libertate și Securitate

Comisia Europeană

Prezentul manual oferă bune practici și lecții învățate din 27 de state membre, precum

și din alte țări de imigrație, cu privire la următoarele aspecte: schimbul european de

informații și bune practici; mass-media și integrarea; sensibilizarea și emanciparea

migranților; platforme de dialog; dobândirea cetățeniei și practica cetățeniei active;

tinerii imigranți, educația și piața muncii.

Acesta a fost elaborat în strânsă cooperare cu Punctele de contact naționale privind

integrarea și urmărește promovarea creării unui cadru european coerent privind

integrarea, care să faciliteze schimbul de experiențe și informații. Manualul se adresează

factorilor de decizie politică și practicienilor de la nivel local, regional, național și

european.

Ediția a treia

NE-32-09-134-RO-C

9

789279

135279

ISBN 978-92-79-13527-9

Cum vă puteți procura publicațiile Uniunii Europene?

Publicații de vânzare:

prin EU Bookshop (

http://bookshop.europa.eu

)

;

de la librăria pe care o frecventați, menționând titlul, editura și/sau numărul ISBN;

contactând direct unul dintre agenții noștri de vânzări.

Puteți obține datele de contact ale acestora vizitând

http://bookshop.europa.e

u

sau trimițând un fax la +352 2929-42758.

Publicații gratuite:

prin EU Bookshop (

http://bookshop.europa.eu

)

;

la reprezentanțele sau delegațiile Comisiei Europene. Puteți obține datele de contact ale acestora vizitând

http://ec.europa.e

u

sau trimițând un fax la +352 2929-42758.

Manual privind integrarea

pentru factorii de decizie politică

și practicieni

Ediția a treia, aprilie 2010

10

Manual privind integrarea

Capitolul patru prezintă platformele de dialog ca pe un instrument unic de abordare

a integrării. Acestea promovează înțelegerea și încrederea reciproce pe termen lung și

pot preveni și soluționa conflictele din rândul imigranților și dintre imigranți, rezidenți,

cetățeni care provin sau nu din familii de imigranți, precum și dintre aceste grupuri

diferite și guvernare. Capitolul descrie fiecare etapă din procesul creării și gestionării de

platforme de dialog ad-hoc și permanente. Acesta analizează obstacolele practice pe care

practicienii trebuie de multe ori să le depășească și rolurile de factori de facilitare care pot

fi create pentru o autoritate publică importantă sau pentru o organizație-cheie a societății

civile. O

platformă de succes pune în mișcare un schimb deschis și politicos de opinii și,

atunci când acest lucru funcționează, îi ajută pe participanți găsească o bază comună de

cooperare pentru a aborda nevoile comunității lor. Preluând activitatea platformei de

dialog, activitățile subsecvente pot avea ca rezultat crearea unor noi rețele între persoane

și organizații la fața locului, oferindu-le un sentiment comun de identitate și un interes

reciproc față de bunăstarea vecinilor lor.

Capitolul cinci examinează dobândirea cetățeniei dintr-o perspectivă a integrării axată pe

cetățean. Imigranții care își doresc să trăiască pe viitor într-o anumită țară au interesul să

locuiască acolo cu drepturi, obligații și posibilități de participare egale. Statele membre

ale UE, devenind țări de imigrare, sunt interesate de integrarea socio-economică și politică

deplină prin creșterea ratei de naturalizare a rezidenților din prima generație și prin

asigurarea dobândirii cetățeniei de către copiii acestora care s-au născut în țară. Anumite

obstacole din legislația convențională privind cetățenia care îi exclud sau care îi descurajează

în mod neintenționat pe solicitanții de astăzi sunt recunoscute și eliminate. Elementele de

procedură administrativă care prezintă cea mai mare probabilitate de a întârzia sau de a

afecta acest proces sunt reduse. Acest lucru conduce la un grad mai ridicat de eficiență

în punerea în aplicare și la un grad mai înalt de satisfacție în ceea ce privește serviciile în

rândul viitorilor cetățeni. Creșterea nivelului de participare și interes în rândul publicului

larg reprezintă o componentă a facilitării procedurilor căreia i s-a acordat o prioritate

mai mare în mai multe state membre. După dobândirea cetățeniei, încurajarea cetățeniei

active în rândul cetățenilor vechi și noi le permite acestora să contureze viitorul comun

al unei societăți diverse. Cetățenia activă stabilește legături între identitățile multiple ale

membrilor săi și le permite să contribuie pe deplin la viața economică, socială, culturală,

civică și politică a țării.

Capitolul șase prezintă diferitele strategii de creștere a nivelului de studii și a rezultatelor

pe piața muncii în rândul tinerilor imigranți. Practicienii învață cum prejudecățile din

sistemul școlar sau factorii socio-economici și cunoștințele lingvistice individuale pot avea

un impact semnificativ asupra posibilităților și provocărilor cu care se confruntă persoanele

provenite din familii de imigranți în fiecare etapă a educației lor, din copilărie până la

începutul vârstei adulte. Există măsuri care pot consolida capacitățile tinerilor imigranți

și ale instituțiilor consacrate responsabile de satisfacerea nevoilor de învățare ale tuturor

elevilor, atât imigranți, cât și nativi. Alături de o educație interculturală robustă, această

Manual privind integrarea

11

abordare stimulează forme noi, îmbunătățite de participare în școli cu elevi tot mai diverși

și în comunitățile acestora. Îmbunătățirea calității și a eficacității educației și formării

profesionale și facilitarea accesului imigranților la acestea creează posibilități profesionale

mai numeroase și mai bune, care măresc gradul de competitivitate economică și de

coeziune socială al unei țări.

12

Manual privind integrarea

No hay comentarios:

Publicar un comentario